Taalatelier Grammatica, Zinsdelen

Taalatelier Grammatica, Zinsdelen

Helene Bakker-Renes

Locatie330090266
ISBN: 978-90-8708-026-6 | Docentenboek | Redactie dr. Hilde Haquebord, drs. Helene Bakker-Renes, drs. Tineke Fennis-Poort | gelijmd gebonden | formaat A4 | 106 pagina's | kleur
37.95 *Prijzen zijn inclusief btw
Taalatelier - Basiscursus Grammatica - Zinsdelen - Docentenboek

Zinsdelen, het tweede deel van Taalatelier Basiscursus Grammatica begint met een uitleg van wat grammatica is. Daarna volgen 9 taken; voor ieder zinsdeel één taak. Iedere taak bestaat uit 5 onderdelen:

    •    test jezelf;
    •    uitleg;
    •    opdrachten;
    •    toepassing;
    •    wat heb je nu geleerd?

Leerlingen die bepaalde zinsdelen makkelijk kunnen vinden en niet bij alles uitleg (2) en oefenstof (3) nodig hebben, kunnen dat laten zien door de testen (1) goed te maken. Zij kunnen meteen doorgaan naar het toepassingsgedeelte (4) van een taak. Leerlingen die nog niet zoveel afweten van zinsdelen en de testen niet goed maken, moeten eerst de uitleg lezen en de opdrachten maken. Bij de rubriek Basiscursus Grammatica hoort een ‘zakboekje’ met een beknopt overzicht van regels. Want ook in de hogere klassen is af en toe kennis van woordsoorten en zinsdelen nodig om beter te spellen of om een vreemde talen te leren. Dan is het handig als je als leerling een overzichtelijk boekje bij de hand hebt.

Taalatelier is een serie lesmateriaal bedoeld voor leerlingen in de onderbouw van het VO en groep 8 van het PO. De serie is onderverdeeld in de rubrieken Lezen, Presenteren, Basiscursus Grammatica, Basiscursus Spelling en Woordenschat. Iedere rubriek bestaat uit verschillende zelfstandig te gebruiken lesdelen. Ieder deel gaat in op een taaltaak waar oefeningen aan gekoppeld zijn. De serie is gericht op het verwerven van functionele taalvaardigheden en ondersteunt leerlingen bij het leren uitvoeren van functionele taken in het Nederlands.

De gehele serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op scholen gebruikt kan worden voor het ondersteunen van leerlingen bij de uitvoering van diverse taaltaken. Denk hierbij aan het begrijpend en studerend lezen van instructie- en bronmateriaal, het maken van verslagen en het houden van presentaties. Het materiaal kan op verschillende niveaus en in verschilllende situaties worden ingezet: bij de lessen Nederlands, bij remedial teaching en bij taalondersteuning in het vakonderwijs.